Odata cu ieftinirea puternica a pretului carburantului, consumatorii -
incurajati ce-i drept si de reportajele difuzate de televiziuni - au
inceput sa isi puna intrebari cu privire la posibilele ieftiniri in lant
care se tot lasa asteptate. Pana la urma, agricultorii se folosesc de
motorina pentru a produce hrana, iar firmele de transport sau de
curierat platesc si ele cu 20% mai putin pe combustibil. De ce, insa, nu
se va intampla acest lucru in Romania?
WALL-STREET.RO a incercat sa faca lumina in aceasta privinta si a
discutat cu antreprenori si economisti despre ieftinirile mult
asteptate, ce ar putea fi determinate de o benzina mai ieftina. Am
solicitat, in primul rand, opinia unui economist cu experienta in
Statele Unite, economia unde benzina costa de peste doua ori mai putin
decat in Romania si unde antreprenorii si familiile privesc cu mare
atentie fiecare ieftinire a galonului.
Astfel, economistul Adrian Mitroi considera ca in Romania trebuie sa
tinem cont de doua aspecte in ceea ce priveste ieftinirea produselor ca
urmare a pretului la titei: lipsa de cultura antreprenoriala si
pesimismul antreprenorilor atunci cand isi fac planul de afaceri.
Antreprenorii romani au business plan-uri bazate pe barilul de petrol la
nivelul de 100 dolari.
"In Romania avem un deficit de cultura economica legat de aceste ajustari de preturi
atunci cand costurile de productie scad. Daca am avea o clasa
antrprenoriala mai matura, am vedea scaderi ale preturilor atunci cand
benzina se ieftineste cu 20%, asa cum se intampla in Statele Unite.
Americanii isi fac calcule pe masura ce galonul se ieftineste, atat la
nivel de familie, de firma si chiar de natiune. Chiar presedintele
Barack Obama a amintit in discursul despre starea natiunii ca
gospodariile au ajuns sa faca economii de 3.000 de dolari dupa scaderea
pretului titeiului", afirma economistul Adrian Mitroi.
Daca am avea o clasa antreprenoriala mai matura, am vedea scaderi ale preturilor atunci cand benzina se ieftineste cu 20% - Adrian Mitroi, economist
Legatura dintre petrol si pretul alimentelor
Injumatatirea preturilor la petrol
din ultimele sase luni ridica o serie intrebari cu privire la
implicatiile directe sau indirecte asupra preturilor la alimente si
cereale, precum si implicit la bunastarea oamenilor saraci. Desi nu
exista nici o certitudine in ceea ce priveste previziunile
specialistilor, estimarile actuale sugereaza ca preturile la petrol vor ramane scazute si in 2015, dar vor creste usor in 2016.
Exista trei factori structurali ai declinului pretului petrolului:
cresterea semnificativa a productiei de petrol de sist in Statele Unite,
ingrijorarile cu privire la intreruperi ale aprovizionarii cu petrol
din Orientul Mijlociu, din cauza conflictelor politice si religioase si,
nu in ultimul rand, o schimbare curioasa a politicii OPEC in mentinerea
productiei.
Sursa: www.wall-street .ro; autor Razvan Enache, Marius Alexandru Stanciu, 25 ianuarie 2015
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu