Bancile anglo-saxone prezente in Romania incep sa renunte la activitatea
de retail pentru a se concentra pe segmentul persoanelor juridice, mult
mai profitabil in perioada de criza. Ultima dintre ele, Citibank Romania,
a anuntat miercuri ca se va orienta in viitor pe partea de corporate,
in timp ce in cazul portofoliului de retail va fi luata in considerare o
posibila vanzare.
De altfel, acesta este noul trend in banking, un model simplu, fara
conglomerate financiare. Criza a determinat autoritatile de reglementare
sa ceara mai mult capital si lichiditati de la bancile-mama pentru a
reduce riscurile, iar acestea nu isi mai permit sa sustina un segment de
business care nu atinge, suficient de repede, dimensiunea si
profitabiliatea de care institutia are nevoie.
Totodata, dificultatile economice din ultimii ani au aratat ca
potentialul pe care Romania il ofera bancilor – numar mare de locuitori
si acces redus la servicii financiare – reprezinta doar o iluzie pe
termen scurt si mediu. Populatia este supraindatorata, veniturile sunt
in scadere, creditele neperformante sunt in crestere si astfel orice
pariu al bancherilor pe segmentul persoanelor fizice este din start unul
necastigator.
“Putem afirma ca am intrat in noul retail, mai
transparent, mai riguros, care se bazeaza mai mult pe managementul
relatiilor cu clientii. In prezent alocarea de capital a luat o pauza in
sectorul bancar. Perspectivele de crestere sunt insuficiente pentru a
compensa costul capitalului. Desi dobanzile sunt reduse este foarte greu
sa obtii capital in aceasta perioada”, a precizat economistul Adrian
Mitroi.
Bancile straine prezente in Romania nu au renuntat in
ultima perioada doar la activitatea de retail, ci si la departamentele
de piete de capital. Unicredit, ING si RBS Romania au plecat de pe
Bursa, in conditiile in care numai primele doua reprezentau 16% din
piata de brokeraj.
Pe langa operatiunile de pe Bursa, RBS a anuntat, in primavara acestui an,
ca-si va reorienta afacerile, prin dezvoltarea in continuarea a
segmentului corporate, in timp ce operatiunile de pe retail urmau a fi
cedate.
Ce afaceri avea Citibank pe zona de persoane fizice
Citibank a dezvoltat in ultimii ani, prin campanii sustinute,
segmentul cardurilor de credit, dar si a imprumuturilor de nevoi
personale in lei.
Presedintele Citibank Romania, Tibor Pandi, declara, intr-un interviu pentru Wall-Street.ro,
ca achizitiile de clienti noi au ramas solide pe partea cardurilor de
credit pe parcursul anului 2012 si ca banca a ramas unul dintre cei mai
importanti emitenti de carduri din Romania.
“Aceasta este o piata
dificila (a cardurilor de credit – n.r.) si ne asteptam sa vedem o
intensificare a competitiei, cu atat mai mult cu cat si acest segment a
fost lovit de criza, iar in consecinta, competitia pentru cei mai buni
clienti este acerba”, a mentionat Pandi.
Presedintele Citi spunea ca business-ul corporate a fost afectat
intr-un mod mai direct de efectele crizei si ca in 2012 nu s-a mai
inregistrat cresterea de anul trecut.
"Desi Citibank Romania are
un portofoliu puternic si cu o crestere rapida, in actualul context
economic, nu va putea sa atinga, suficient de repede, dimensiunea si
profitabilitatea de care compania are nevoie. Din acest considerent,
este mai eficient ca Citi sa isi dedice eforturile diviziei destinate
persoanelor juridice din Romania, segment pe care banca este puternica”,
au explicat reprezentantii bancii miercuri.
Acestia au subliniat ca Citi nu intentioneaza sa paraseasca Romania.
Citibank a incheiat anul trecut cu un profit de 117,1 milioane lei,
fiind a cincea banca din sistem dupa valoarea castigului net, in
crestere cu 25% fata de 2010. Activele bancii au urcat cu 18,3% in 2011,
pana la 5,75 miliarde lei.
Link:
Sursa: www.wall-street.ro; 6 decembrie 2012, autor George Dobre
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu